EU-kommisjonen
Riise har gjennomført flere workshoper for HR-personell i EU-kommisjonens direktorater høsten 2006 og vinter/vår 2007. I workshopene ble det gjennomgått hvordan direktoratene i kommisjonen kunne arbeide med å analysere, utvikle og styrke sin identitet i kombinasjon med utvikling av sitt omdømme.
EDB Business Partner
Assessit har fått i oppdrag å gjennomføre tester med evalueringer av 400 ledere med tilbakemelding om resultatene.
Bergen kommune
Riise gjennomførte sammen med Humankapitalgruppen målinger av arbeidsgiverseksjonens identitet og omdømme internt i Bergen kommune i januar/februar 2007. Resultatene av målingene ble presentart, gjennomgått og brukt i arbeidet med å utvikle og styrke seksjonens identitet.
Politietaten
Riise gjennomførte våren 2006 sammen med Humankapitalgruppen målinger av politietatens identitet, energi, kunnskapsdeling, kvalitet og klima. Etaten har 12 000 ansatte fordelt på 27 politidistrikter. Resultatene ble gjennomgått med etatens ledelse og med distriktenes personalsjefer/-rådgivere. Det ble utarbeidet et opplegg med veiledning for hvordan alle distriktene og deres underenheter kunne følge opp resultatene av målingene for sine enheter.
Fokus på medarbeidere i InFocus
Riise ble engasjert for å bidra som konsulent i arbeidet med å planlegge og gjennomføre hele prosessen og de enkelte workshopper som ble arrangert i London, Paris, Amsterdam, Frankfurt og Fredrikstad i løpet av høsten 2004. InFocus gjennomførte en medarbeiderundersøkelse i sin virksomhet globalt. Resultatene ble presentert i løpet av august for alle medarbeidere i de lokale regioner og avdelinger. Presentasjonen av resultatene ble fulgt opp med lokale workshoper der medarbeidere tolket resultatene og foreslå forbedringstiltak.
-Det er medarbeiderne som skaper resultater, og derfor må vi skaffe oss kunnskap om deres arbeidsforhold for å oppdage hvilke forbedringer som må gjøres, sier Kari Strande, HR-director Europe og ansvarlig for den prosessen som nå skal gjennomføres i lys av en medarbeiderundersøkelse som er gjennomført i Infocus globalt. -Vi må oppdage eventuelle forhold som kan hindre medarbeiderne i å yte sitt beste. CEO og resten av toppledelsen har derfor engasjert seg sterkt og støtter denne prosessen.
Selskapet opererer i en bransje der det er svært hard konkurranse. Det har vært i front når det gjelder utvikling av nye produkter innen sitt område, og det har likevel måttet arbeide hardt for å redusere kostnadene pga. priskonkurranse.
Virksomheter som vil styrke sin identitet
Trygdeetaten
Trygdeetaten i Oppland valgte å satse på å arbeide med å klargjøre og styrke sin identitet. I første omgang arbeidet 30 ledere i 2 dager med å undersøke klarheten og styrken i dagens identitet og å definere hva slags identitet de ønsker å skape. I neste omgang ble det foretatt en måling av identitetsstyrken i organisasjonen som et utgangspunkt for å prioritere videre tiltak for å styrke identiteten. Riise ble engasjert som rådgiver i arbeidet med å planlegge og gjennomføre dette arbeidet.
Oslo Børs
Oslo Børs har gjennomført en måling av virksomhetens identitetsstyrke og vurdert hvordan de kan styrke sin identitet. Egil Sandvik og Jørn Riise, begge partnere i Humankapitalgruppen, er engasjert som rådgivere i dette arbeidet.