Etter å ha vært den dominerende "logikk" for organisasjoner i mange
tiår - med røtter innen organisasjonsteorien tilbake til Taylors
ledelsesprinsipper uttrykt som Scientific management - har
rasjonaliteten som ideal og styrende prinsipp i løpet av de siste 10-15
årene tapt grunn til den emosjonelle sfære som dominerende "logikk".
Det finnes eksempler fra historien, særlig beskrevet i kunst- og
idéhistorie, på tilsvarende pendelbevegelser hvor oppfatningen av hva
som styrer oss har beveget seg fra et ytterpunkt til et annet. Fokus på
emosjonell intelligens, henvisning til bruk av intuisjon som et ideal i
beslutningssituasjoner, den androgyne leder som ideal, inntog av
kvinner og deres kultur i lederposisjoner er bare noen eksempler på et
slikt skifte i fokus mot og aksept for følelsenes sfære og krefter. Et
perspektiv som vektlegger følelsenes krefter preger nå også synet på
hvordan organisasjoner fungerer og bør styres.
Slike krefter som har
kilder i våre følelser har ofte vært betegnet som uttrykk for noe
irrasjonelt, som noe som ikke burde innvirke på beslutninger og atferd
fordi de virker forstyrrende inn på planer og resultater. Følelser har
gjerne representert det ukontrollerbare; særlig i en verden der
rasjonaliteten har representert den dominerende logikk. Gode
organisasjoner har lenge blitt vurdert i forhold til deres evne til å
planlegge, styre og kontrollere, med minimalt avvik fra de opprinnelige
planer som et suksesskriterium. Slike idealer gir ikke mye rom for en
aksept for følelsenes liv og krefter. De krefter som bidrar til avvik
fra organisasjonenes planer og mål bør jo ignoreres eller motarbeides.
En slik endimensjonal rasjonell oppfatning av hvordan vi mennesker er
sammensatt og dermed av hvilke krefter som virker i organisasjoner
måtte til slutt føre til en etterlysning av andre forståelsesmåter.
Avvikene mellom det planlagte og kontrollerbare - og den reelle
atferden og resultatene som har vært oppnådd har åpenbart blitt for
store til at en slik endimensjonal oppfatning har kunnet få fortsette å
være nesten enerådende. En overgang til en vektlegging av andre krefter
har presset seg fram.
Denne overgangen fra en rasjonell til en
emosjonell "logikk" har preg av å være en pendelbevegelse der det nå
kan synes som om henvisning til og bruk av følelser og intuisjon i
beslutningsprosesser per definisjon gjør beslutningene riktige fordi
magefølelsen forteller oss det. Og her ligger kimen til å skape en ny
endimensjonal oppfatning av hvordan vi mennesker er sammensatt. Den
emosjonelle logikk har nå tatt over og begynt å dominere vår språkbruk.
Fordi bruk av følelser og intuisjon nå blir ansett som positivt brukes
disse begrepene etter hvert også i de tilfelle der det er åpenbart at
vi bruker eller burde brukt våre rasjonelle evner. I mange av de
beslutningssituasjoner der vi henviser til vår magefølelse som
veiviseren er det likevel den oppsummerte erfaring og kunnskap i våre
hoder som magefølelsen er basert på.
Med mindre vi trekker inn at vi
har telepatiske evner, så bygger våre vurderinger og beslutninger på
det beslutningsgrunnlaget vi har i våre hoder; dvs. i vår bevisste og
ubevisste hukommelse. Den ubevisste delen utgjør en stor del av
hukommelsen, og denne tar vi i bruk når vi møter utfordringer og
oppgaver. Dette gjelder særlig for oppgaver og utfordringer som er
ukjente for oss slik at vi ikke kan anvende direkte den kunnskapen og
de ferdigheter vi mener vi har og som dermed er bevisst for oss. Vår
ubevisste kunnskap vil naturlig nok være vanskelig å sette ord på, og
vi henviser derfor til vår intuisjon eller magefølelse for å kunne
forklare og delvis begrunne hvordan vi har kommet fram til en
beslutning. Det er viktig at vi som en reaksjon på den lange
endimensjonale æra der den rasjonelle logikk har vært dominerende, ikke
beveger oss inn i en blindgate der den emosjonelle logikk blir totalt
dominerende. Det er kombinasjonen av de rasjonelle eller resonerende
evner med de følelsesmessige som gjør mennesket unikt og som gir
mennesket dets skapende kraft.
Lederes språkbruk - en emosjonellisering av språket
De som
følger med i ulike media, vil kanskje ha registrert at ledere i løpet
av det siste tiåret gradvis har tatt i bruk et annet ordforråd. Jeg
tror jeg har til gode i løpet av det siste året å høre en toppleder
"mene" noe; de bare "føler". De "føler" at det er riktig å fusjonere 2
bedrifter med mange tusen ansatte; de "føler" at det de har gjort et
riktig valg av en leder eller en ansatt; de "føler" at det er riktig å
følge den strategien de har valgt. Også ordene "magefølelse" eller
"intuisjon" er i ferd med å oversvømme språket vårt. Vi bruker til og
med ordene magefølelse eller intuisjon for å forklare hva som har vært
vår veiviser i situasjoner der det åpenbart bare har dreid seg om å
kople to typer informasjon i hjernen vår. "Magefølelse" og "intuisjon"
blir oftere brukt som begrunnelse for de beslutninger som er tatt
framfor rasjonelle begrunnelser. Og disse "følelsene" blir i liten grad
imøtegått. Det er ikke så rart. For våre indre følelser kan ikke
imøtegås. Våre indre følelser er det bare vi selv som kjenner, de kan
vanskelig kontrolleres av andre. Våre følelser trenger ingen
legitimering eller begrunnelse, de bare oppstår eller er i oss.
Rasjonelle argumenter, derimot, krever begrunnelser eller forklaringer.
Jeg husker jeg lærte i skolen at det er viktig å kunne lese mellom
linjene. Men dette forutsetter samtidig at vi også kan lese de linjene
som er skrevet. For ved å lese det som er skrevet, kan vi ane hva som
det ikke er sagt noe om. Og det interessante, uutforskede området er
nettopp det som ikke nevnes, det som det ikke settes ord på. Språket er
viktig. Språket vårt uttrykker i alle fall hva hjernen er fylt med og
kanskje også hva hjertet er fylt med. Språket er et verktøy for å
forstå og for å formidle vår forståelse og opplevelse. Følelser som
begrunnelse og legitimering ser ut til å overta mer i vårt språk i
organisasjoner så vel som på den offentlige arena. Det ser ut til å ha
blitt legitimt å vise til magefølelsen som et kvalitetskriterium for
hvor vidt prosessen fram til vanskelige beslutninger har vært god nok.
Språket vårt preges av en "emosjonellisering"; dvs. vi snakker som om
våre følelser er avgjørende og legitime som begrunnelser for de
beslutninger vi tar og dermed som styringsverktøy for ledere og
organisasjoner. Følelsenes betydning og legitime plass i menneskers og
organisasjoners liv har jo også vært etterlyst i lang tid, ikke minst
på bakgrunn av det som har vært oppfattet som en vitenskapelig
rasjonell dominans i det språket som er brukt for å forstå og styre
organisasjoner. Så det burde jo anses som positivt at toppledere og
andre dødelige nå "føler" seg fram til de rette beslutninger?
Et
følelsespreget språk som rømningsvei
Det er ikke gitt at denne språkbruken er et uttrykk for at
organisasjoner og deres ledere har begynt å tillegge følelser og det
irrasjonelle større betydning eller at deres kompetanse om hvordan
følelser påvirker oss er blitt vesentlig bedre. Mitt inntrykk fra en
rekke organisasjoner, direkte og indirekte, er heller at et slikt
følelsespreget språk like gjerne kan fungere som og blir faktisk brukt
som en rømningsvei ut av situasjoner der det avkreves eller forventes
forklaringer på prosesser, beslutninger og hendelser som er så
komplekse eller så følelsesmessige vanskelige å håndtere at det kan
være komfortabelt å la være å måtte sette for mange ord på dem. Våre
tanker og våre følelser henger selvfølgelig sammen i den forstand at de
gjensidig påvirker hverandre. Men at vår tenkning og våre følelser
påvirker hverandre betyr ikke at rasjonell eller analytisk tenkning og
det språket som bygger på vår rasjonelle evner bør blandes sammen med
vårt følelsesmessige språk i en eneste stor spikersuppe.
Forventninger
om rasjonalitet - vår mentale modell er fortsatt rasjonell
Erfaringer fra vår historie som mennesker, organisasjoner og samfunn
har vist oss at vi kan vise sider som kan oppleves som irrasjonelle og
at et slikt perspektiv på oss selv er viktig for å forstå hvordan våre
organisasjoner fungerer. Men vi lar fortsatt et rasjonelt perspektiv
være styrende for det vi gjør i organisasjoner; dette kommer til
uttrykk i form av de forventninger vi har til det som skjer i
organisasjoner. Vi forventer at organisasjoner skal styres etter
retningslinjer, systemer, planprosesser, eller i alle fall etter det vi
tror er felles anerkjente kriterier for hva som er gode beslutninger.
Men det er gjerne store avvik mellom disse forventningene og den
praktiske atferden som kan observeres. Disse avvikene blir likevel i
liten utstrekning erkjent og grepet fatt i. Den manglende
rasjonaliteten i den praktiske atferden settes det i liten grad ord på
som organisatorisk fenomen. Som oftest knyttes omtalen av slik
manglende rasjonalitet til enkeltpersoner; de knyttes til omtalen av
lederes eller andres atferd. At forventningene til en rasjonell atferd
ikke oppfylles blir sjelden forstått og omtalt som et fenomen som
preger organisasjonen og som derfor må håndteres som en egenskap ved
organisasjonen.
Hva kan vi gjøre med de irrasjonelle kreftene?
Poenget er ikke å ha som mål å redusere de irrasjonelle faktorene i en
organisasjon. Et slikt mål er ikke mulig å realisere og vel heller ikke
ønskelig. Det er snarere vår manglende erkjennelse av disse faktorene
og manglende innsikt i hvordan de virker som gjør at vi opplever dem
som irrasjonelle. Organisasjoner og deres ledere bør derfor ha som mål
å øke deres evne til å forstå hvordan de irrasjonelle kreftene virker i
organisasjonen. En økt bevisstgjøring om disse kreftenes virkninger i
organisasjonen vil være en forutsetning for å bedre evnen til å påvirke
organisasjoners utvikling i en retning som er ønskelig. Men en slik økt
bevisstgjøring forutsetter at ledere eller de med en dominerende makt i
organisasjonen har vilje til å utforske de irrasjonelle krefter, og for
å utforske og forstå dem er det nødvendig å sette ord på dem, dvs. å
forsøke å utvikle og ta i bruk et språk som kan øke vår forståelse av
disse kreftene.
Et språk som bidrar til innsikt og bevisstgjøring
Her kommer vi tilbake til poenget om at språk er viktig. Men i denne
sammenheng er det ikke tilstrekkelig å operere på et språklig nivå av
typen "magefølelse" eller "intuisjon" for å legitimere de irrasjonelle
krefter i våre organisasjoner og som begrunnelse for våre beslutninger.
En språklig nyansering på et slikt nivå forklarer ikke mer eller gir
ikke mer innsikt enn utsagn av typen "Guds veier er uransakelige"; et
utsagn som jo godt kan uttrykke en sannhet, men som likevel ikke gir
oss særlig mye hjelp hvis vi ønsker å bedre vår evne til å styre våre
organisasjoner. Og å bedre vår evne til å påvirke våre organisasjoners
utvikling er vel fortsatt ambisjonene til våre toppledere, styrer,
personalsjefer og ansatte ellers som blir utsatt for effektene av den
styring som foregår? Men det språket som ser ut til å være tatt i bruk
i mange organisasjoner, særlig på toppnivået, fungerer mer som en
tildekning av de følelsesmessige eller irrasjonelle kreftene i
organisasjonene enn som verktøy for å bedre vår forståelse og styring.
En annen barriere for å ta i bruk et egnet språk eller ordforråd til å
gi bedre innsikt i de irrasjonelle aspekter ved organisasjoner er at de
fleste bruker sitt dagligspråk for å beskrive og forklare hva som skjer
og mener at dette er tilstrekkelig. Det er mange som erkjenner ikke å
ha ekspertise på regnskapsområdet eller innen IKT, men det er ikke så
mange som lar seg begrense av manglende ekspertise og egnet faglig
språk for å uttale seg om de krefter som virker i en organisasjon. Bruk
av fagtermer som verktøy for å forstå mer underliggende krefter i
organisasjonen blir i liten grad ønsket velkommen fordi slike oppleves
som kompliserende og ekskluderende for dem som ikke kan språket. Men i
organisasjoner er det etablert, anerkjent og tatt i bruk språk for
eksempel for regnskapsområdet, for IKT, for markedsføring, for juss og
for ulike tekniske produksjonsområder med mer. På disse områdene finnes
det ordforråd som er faglig fundert, som blir akseptert og brukt. Det
finnes ordforråd også for HR-området som er godt faglig fundert, men
dette er ikke på samme måte kjent, akseptert og tatt i bruk for å
forstå de komplekse sidene ved organisasjoners liv. Dermed blir
forståelsen for hva som skjer og de tiltak som anvendes også
tilsvarende overflatisk og ikke i stand til å avdekke noen av de
irrasjonelle prosesser.
Hvordan skal organisasjoner og deres ledere
kunne klare seg i et arbeidsliv uten et relevant og faglig egnet språk
eller ordforråd som kan fange opp den kunnskapen som er utviklet og som
stadig utvikles når det gjelder hvordan organisasjoner fungerer og
ledes? Bidraget fra de menneskelige ressursene blir helt avgjørende for
organisasjoners resultater, og dermed blir også kunnskapen om disse
ressursene og om hvilke krefter som virker på dem og på organisasjonene
som helhet et avgjørende konkurransefortrinn. Organisatoriske fenomen
må settes ord på for at de skal bli en del av den virkelighet vi
oppfatter og for at vi dermed kan ta hensyn til dem. Hvis vi ikke tar i
bruk et egnet ordforråd, vil disse fenomenene forbli utenfor vårt
synsfelt og dermed utenfor vår innflytelsessfære. Og kunnskapen på
dette området har for lengst utviklet seg så mye at vårt dagligdagse
språk ikke er tilstrekkelig for å ta i bruk denne kunnskapen.
Vi
unnviker det irrasjonelle fordi det er skremmende og lar dermed det
irrasjonelle få større kontroll over oss
Desto mindre vi forstår av de irrasjonelle kreftene, jo mer vil de
kontrollere oss. En økt innsikt i det irrasjonelle aspektet ved
organisasjoner krever at vi utforsker disse sidene og at vi lærer oss
et mer nyansert og mangfoldig språk som kan fange opp og formidle det
vi opplever. Men det er nettopp fokuset på dette fenomenet som er
problemet. De uforklarlige sidene ved organisasjoner oppleves som
skremmende for mange, særlig for ledere som forventes å kunne forklare
og å ha kontroll, og en vanlig måte å håndtere det skremmende på i
organisasjoner er å ignorere eller bagatellisere disse sidene. Det
finnes en betydelig mengde litteratur som både gjennom forskning og
erfaring viser at slike faktorer ofte blir ignorert. Slik ignoranse og
bagatellisering fører så til en overflatisk språkbruk som tildekker
istedenfor å avdekke disse fenomenene og som mer hører hjemme i
middelalderens eller magiens verden enn i dagens kunnskapsøkonomi. I et
arbeidsliv og i et samfunn som til de grader baserer seg på kunnskap
burde vi ha kommet lenger i vår forståelse av organisasjoner enn det
som ser ut til å være tilfelle ut fra det språket som brukes.
Bruk av
bilder, metaforer og historier for å mobilisere følelser krever økt
kunnskap om slike krefter og et dertil egnet fagspråk
Ketz de Vries trakk fram i sitt foredrag på den europeiske
HR-kongressen i Geneve i juli 2001 at bruk av bilder, metaforer, og
historier kan være til hjelp for å uttrykke, formidle og mobilisere
følelser og de irrasjonelle krefter i en organisasjon. Slike
uttrykksmidler vil på grunn av sin store mobiliserende kraft få en
større plass i den framtidige bedriftsinterne kommunikasjon. Men
nettopp fordi de har en slik mobiliserende kraft kan de virke
dominerende og begrensende gjennom å styre vår oppmerksomhet i visse
retninger slik at vi overser andre forhold som er vesentlige.
Bruk av
metaforer som for eksempel "vi er alle i samme båt" eller "vi i denne
bedriften er som en stor familie" kan ha en negativ effekt i forhold
til organisasjonens videre utvikling hvis ansatte i organisasjonen ikke
kjenner seg igjen i det som metaforene uttrykker og hvis det er andre
faktorer som det burde fokuseres på. Det er for eksempel forskjell på
uttrykkene "kunden har alltid rett" og "kunden er en kilde til læring".
I det første uttrykket ligger en føring om å ta kunden på ordet, mens i
det andre uttrykket åpnes det mer for at vi sammen med kunden må
utforske og søke etter de løsninger som kan dekke kundens behov. Og det
siste er ikke det samme som å ta kunden på ordet. De to ulike
metaforene kan få helt ulike konsekvenser for hvordan organisasjonen
behandler sine kunder avhengig av hvilken som blir førende.
Poenget er at selv om bruk av bilder, metaforer og historier blir
viktige verktøy for å mobilisere de sterke krefter som det irrasjonelle
representerer, kan disse verktøy også resultere i enda større
skadevirkninger hvis de ikke gjenspeiler og utrykker det som oppleves
som vesentlig av ansatte eller kunder. Bruk av slike verktøy fjerner
ikke behovet for et språk og et begrepsapparat til bruk i utforskning
og formidling av de følelsesmessige krefter i organisasjoner. Snarere
tvert i mot; bruken av dem forutsetter en desto større innsikt i
hvordan slike krefter virker. Faren er at ledere tror at bruken av
bilder og metaforer kan være en snarvei til å oppnå det de ønsker.
Lederes evne som veivisere i en irrasjonell verden - henger de med?
Og her har de fleste organisasjoner åpenbart en lang vei å gå.
Toppledere og andre viktige personer i organisasjoner virker ganske
hjelpeløse i sitt språkbruk i denne sammenheng. De har tydeligvis lært
seg et finansielt språk (i offentlige virksomheter: et politisk språk),
og det ser også ut til å være finansiering og investering som er det
området de viser størst oppmerksomhet. Den kunnskapsintensive økonomi
og den æra vi nå har beveget oss inn i burde ha lært oss noe om
betydningen av den menneskelige faktor for organisasjoner og hvordan
mennesker bør prioriteres og stimuleres. Men her mangler toppledere,
mellomledere, og kanskje også personalsjefer (?) et relevant språk for
å forstå og formidle den menneskelige faktoren i organisasjonen. Og har
de ikke et slikt språk, kan de heller ikke se og forstå hvilke krefter
som påvirker menneskene i sin organisasjon. Og hva er vel
organisasjonen verdt uten menneskene og deres kompetanse og innsats?
Når skal toppledere forskyve noe av fokuset fra finansmarkedet (i
offentlige virksomheter: fra det politiske markedet) over på det
interne marked av menneskelige ressurser, og hvem skal hjelpe dem med å
utvikle et språk som kan gi dem innflytelse på dette området?
For så lenge toppledere ikke fokuserer tilstrekkelig på de menneskelige
ressurser og på de krefter som virker på dem i sin organisasjon, så
lenge de ikke aksepterer eller prioriterer den type kompetanse som
kunne gi innsikt i den type krefter vi her snakker om, og siden de
krefter som virker i og mellom menneskene fortsatt er et uutforsket
område i den enkelte organisasjon, vil disse kreftene forbli
irrasjonelle for oss og beholde sin skjulte kontroll over
organisasjonen.
Er det dette toppledere ønsker?
|