Hjem
Oppdragsgivere
Om Unik og ettertraktet
Hvorfor bli UNIK?
Nytelse og lidenskap
Hvordan utvikle en unik virksomhet
Hvordan en virksomhet kan arbeide med sin identitet
Mer om det å bli unik og ettertraktet ...
Om Jørn Hakon Riise ...
Kontakt meg
Samarbeidspartnere
Unik og ettertraktet
Mangfold - et hemmelig våpen i konkurransen om arbeidskraften
Magefølelsen som kvalitetskriterium
Alternativer til kostnadskutt i et høykostland


Søk:

Tip a friendTips en venn
Printer friendlySkriv ut
Høyere pris istedenfor kostnadskuttt 2004-03-20
Det er ikke lett verken å kutte kostnader eller å konkurrere internasjonalt på pris når virksomheten er lokalisert i et høykostland. Men det går an å tenke og handle annerledes.
I Corporate Reputation Review påstås følgende: "Et godt omdømme gjør det mulig for bedriften å kreve høyere pris, utøve større innflytelse over leverandører, unngå kriser og rekruttere bedre kandidater. Dette er noe bedriftene må utvikle, beskytte og forbedre" (FA 18.02.04).

"- En sterkere merkevare skaper en sterkere bedrift. Eller med andre ord: svekkes merkevaren, svekkes bedriften," sier Karen Romer som har arbeidet med denne typen problemstillinger i en årrekke i New York og Oslo.

"- Norske næringslivsledere må tilegne seg merkevarekompetanse og forstå merkevarens betydning for bunnlinjen. I en global markedsplass er dette nødvendig for å være konkurransedyktig," sier Karen Romer.