Ser du på deg selv som en standardutgave av menneskearten?
Er dine ansatte/medarbeidere standardiserte eller gjennomsnittlige?
Hvordan ønsker du å bli behandlet av din arbeidsgiver - som en del av
en felleskategori eller som en person med individuelle særpreg og
behov? Er du en standardisert eller gjennomsnittlig person med standard
utdanning, med en standard familie (hva nå dette måtte være), med
gjennomsnittlig alder, med standardiserte perspektiver og interesser og
som ønsker å gå i de samme spor som mennesker før deg har gått opp, og
er du en representant for en standardisert nasjonal eller global
kultur? Og ønsker du alltid å arbeide mellom 8 og 4 og å ta hele ferien
på samme tid hvert år. Ikke det? Da ønsker du kanskje heller ikke å bli
behandlet som en slik standardisert person? Hva med andre personer i
den bedriften du jobber? Tror du de ser på seg selv som en
standardisert eller gjennomsnittlig person som bør behandles deretter?
Er det mulig at det finnes flere i din bedrift som heller ikke
oppfatter seg selv som en standardisert person som kan plasseres i og
behandles likt med andre i samme definerte felleskategori?
Hvis det så viser seg at det er et betydelig antall ansatte i bedrifter
som ikke ser på seg selv som standardiserte eller gjennomsnittlige og
derfor heller ikke vil behandles deretter, hvilke konsekvenser får så
dette for hvordan bedrifter bør se på og behandle sine ansatte? Hvis vi
ønsker at våre bedrifter, sjefer og kolleger skal se og behandle oss
som personer med individuelle karaktertrekk, med spesielle
kvalifikasjoner, med egne private og familiære behov, og med en
kulturell og verdimessig forankring i egen bakgrunn - hva slags
perspektiv må bedrifter ha da?
Våre bedrifter må ha et perspektiv på oss som personer med individuelle
særpreg og behov som bør tas hensyn til for at vi skal kunne yte vårt
beste. De må ikke se på oss som kategoriserte grupper med merkelapper
basert på f.eks. vår alder, familiesituasjon, etniske eller nasjonale
tilhørighet eller utdanningsbakgrunn.
Kampen om kompetansen
I dagens arbeidsliv blir konkurransen om arbeidskraft med den
kompetanse bedriftene trenger stadig hardere, og i denne konkurransen
vil vi som ansatte eller arbeidssøkende individer vurdere aktuelle
arbeids- eller oppdragsgivere ut fra i hvilken grad de ser oss som
individer, og at de dermed tar hensyn til og tilrettelegger i forhold
til våre individuelle behov og ønsker.
Men hvis vi som ansatte i en bedrift ikke bør kategoriseres ut fra en
standardisert gruppetilhørighet, hvordan kan da bedriftene forholde seg
til oss, hva slags perspektiv kan de ha? De bør ha et perspektiv basert
på at vi lever i en mangfoldig verden - en mangfoldighet som bør
gjenspeiles i bedriftene. Det bær være et perspektiv som tar
utgangspunkt i at vi lever i en mangfoldig verden, en verden der også
arbeidsstyrken i økende grad blir mangfoldig, der bedrifter må satse på
sine ansatte - og på sine kunder - som de individer de er med sine
individuelle behov og ønsker. Bedriftene blir i økende grad avhengig av
de ansattes kompetanse, og utviklingen av deres kompetanse avhenger av
at de ansatte får en individuell behandling, at de blir sett og
stimulert som individer.
Mangfold blir avgjørende
I en verden som globaliseres, bedrifter internasjonaliseres og
arbeidsstyrken blir mer mangfoldig sammensatt koplet med en utvikling
der konkurransen om kompetansen øker, må bedrifter utvikle et annet
perspektiv på hvordan de skal forholde seg til sine menneskelige
ressurser for å utvikle og utnytte deres potensiale. I et
kunnskapsintensivt samfunn, der bedrifters kompetanse og utviklingen av
denne er deres avgjørende konkurransefortrinn, forventer vi at den
bedriften vi arbeider i eller for, verdsetter og stimulerer utviklingen
av vår kompetanse.
Mange bedrifter har begynt å innse betydningen av å utvikle et nytt
perspektiv der de innser at en mangfoldig arbeidsstyrke både er en
realitet som de må forholde seg til samtidig som det er et potensiale
for å utvikle et konkurransefortrinn i forhold til andre bedrifter. De
ser at de må ta konsekvensen av at de markeder de opererer i og den
arbeidsstyrke de baserer seg på blir mer mangfoldig, og i den økte
konkurransen skjønner de at må de lykkes i å utnytte det maksimale både
av den arbeidsstyrken de allerede har og av den arbeidsstyrken de må
konkurrere om å få rekruttert. Disse bedriftene har ønsket å forstå
bedre hvordan de kunne evaluere hvordan deres egen tenkning og praksis
lå an i forhold til noen felles kriterier som vektlegger mangfold. En
rekke store multinasjonale bedrifter har valgt å gjøre noe på dette
området. De har bl.a. støttet utviklingen av et verktøy som kan hjelpe
dem i en slik evaluering; blant disse bedriftene finner vi IBM, Bell
Canada, Motorola, Dupont, Xerox, Shell International, BP Amoco, Chase
Manhattan Bank, Unilever, United Airlines - for å nevne noen. Verktøyet
som er utviklet kalles Diversity Diagnostic Tool, og dette kan bistå
bedrifter i å evaluere hvordan de ligger an i arbeidet med utnytte
potensialet i en mangfoldig arbeidsstyrke.
Mangfold stimulerer kreativ læring
Nyere forskning, erfaring og teoriutvikling understøtter et perspektiv
som ser en mangfoldig arbeidsstyrke som en ressurs for bedrifter.
Mangfold stimulerer læring, spesielt kreativ læring - og mangfold anses
til og med som en forutsetning for den type læring som skal bidra til å
nyskaping.
Økende mangfold er en uunngåelig utvikling i en verden som
globaliseres, og samtidig er mangfold et avgjørende stimuli for kreativ
læring, og kreativ læring blir stadig mer avgjørende for bedrifters
konkurransefortrinn. Bevisstheten om utviklingen av en mangfoldig
arbeidsstyrke og betydningen av denne kan sies å bevege seg langs et
kontinuum eller en skala. Noen bedrifter har kommet lenger enn andre i
utviklingen av en slik bevissthet og i iverksetting av en strategi og
tiltak basert på en slik bevissthet.
Hvordan ligger din bedrift an i forståelse og praktisering av mangfold?
Utviklingen av en bevissthet og praksis i forhold til mangfold kan beskrives som en bevegelse langs en skala med følgende trinn:
0 - dette er bedrifter som tror de er en 5'er på skalaen men som ikke
har skjønt eller praktisert noen ting for å utvikle eller utnytte de
muligheter som en mangfoldig arbeidsstyrke kan bidra til.
1 - Vi er jo lovlydige! dette er bedrifter som har som ambisjon kun å
oppfylle myndighetenes lover på området, f.eks. å unngå diskriminering
av grupper av arbeidstakere
2 - Vi er jo samfunnsansvarlige! dette er bedrifter som prøver å vise at de er ansvarlige og har et sosialt engasjement
3 - Mangfold er lønnsomt! dette er bedrifter som har skjønt at det å
satse på mangfold vil være fordelaktig og til og med avgjørende for
bedriftens utvikling og resultater - for å tiltrekke seg den kompetente
arbeidskraften de trenger må bedriftene tilrettelegge for individer, og
siden individer er ulike, må bedriftene realisere en personalpolitikk
basert på mangfold - slike bedrifter har som ambisjon å bevege seg mot
en 5'er på skalaen.
4 - La oss bli kvitt de fordommene som blokkerer for å skaffe oss den
beste kompetansen! dette er bedrifter som aktivt arbeider med å fjerne
alle barrierer som kan hindre dem i å skaffe seg og bruke alle de
menneskelige ressurser som har den kompetanse de trenger - for det er
kompetanse som teller i dagens harde konkurranse, og bedrifter som har
fordommer mot grupper av kompetente arbeidstakere begrenser sin egen
yteevne.
5 - Verden er mangfoldig, og hvordan kan vi klare oss uten? bedrifter
som har forstått og som arbeider på alle måter for fullt for å utnytte
det potensiale en mangfoldig arbeidsstyrke kan bidra til - dette er en
visjon å strekke seg etter og der alle har en lang vei å gå for å
oppnå.
Hvor langt har din bedrift kommet langs denne skalaen i utviklingen av
en bevissthet og en praksis som stimulerer og drar fordelen av
mangfold? Kompetanse er en avgjørende faktor for din bedrifts
overlevelsesevne i dagens konkurranse. Det hemmelige våpenet i denne
konkurransen om å tiltrekke seg den kompetente arbeidskraften er å se
og behandle menneskene som individer ved å ta hensyn til de behov de
har, og siden vi som individer er ulike, må bedrifter satse på
mangfold. Forskjellen ligger i å se ulikheter som en ressurs i stedet
for et problem.
Vi er alle unike og ønsker å bli behandlet som unike!
|